واکسن آنفولانزا با ابتلای کمتر به عفونت COVID-19 و عوارض کمتر این بیماری مرتبط است

14آوریل 2021 - محققان گفتند: واکسیناسیون آنفلوانزا در سال گذشته توانسته است تا حدی از افراد در برابر ابتلا به COVID-19 و عوارض شدید آن محافظت کند.

این مطالعه ی جدید در آمریكا نشان داد كه احتمال مثبت شدن آزمایش کرونا ویروس 2 ، در افرادی كه علیه آنفلوانزای فصلی در سال گذشته واکسینه شدند، کمتر است و در صورت ابتلا به عفونت COVID-19، عوارض كمتری داشتند.

این یافته ها حاکی از آن است که واکسن آنفلوانزا هنوز هم یک داروی پیشگیرانه بسیار قدرتمند است بهمین دلیل دکتر ماریون هافمن بومن، محقق ارشد این تحقیق، علی رغم پایان فصل آنفلوانزا، همچنان به بیماران خود توصیه می کند که این واکسن را تزریق کنند.

دکتر هافمن، دانشیار طب داخلی و متخصص قلب در مرکز قلب و عروق فرانکل در مرکز پزشکی دانشگاه میشیگان، گفت: این امر خصوصاً به دلیل وجود تردید و عدم پذیرش واکسن کرونا از طرف برخی افراد اهمیت دارد، زیرا ممکن است تزریق واکسن آنفولانزای امسال بتواند احساس وحشت و نگرانی نسبت به واکسن جدید COVID-19 را کاهش دهد.

این آزمایش شامل تجزیه و تحلیل پرونده های پزشکی بیش از 27000 نفر بود که آزمایشCOVID-19  را بین مارس و اواسط ژوئیه سال 2020 انجام داده بودند.از این تعداد، تقریباً 13000 نفر علیه آنفلوانزا واکسینه شده بودند، که فقط چهار درصد این گروه به COVID-19، آلوده شده بودند. آزمایشCOVID-19  پنج درصد از 14000 نفر باقیمانده که در برابر آنفولانزا ایمن نشده بودند، مثبت بود.

دکتر هافمن گفت: این احتمال وجود دارد كه بیمارانی كه واكسن آنفلوانزا را دریافت می كنند، همچنین افرادی باشند كه فاصله گذاری اجتماعی را بیشتر رعایت می كنند و از دستورالعمل هایمراکز کنترل و پیشگیری از بیماریهابخوبی پیروی می كنند. با این حال، همچنین قابل قبول است که اثر مستقیم بیولوژیکی واکسن آنفلوانزا بر سیستم ایمنی بدن می تواند به مبارزه با ویروس SARS-CoV-2 مربوط باشد.

دکتر کارمل آشور، استادیار طب داخلی در مرکز پزشکی میشیگان، که همچنین در این تحقیق نقش داشت، افزود: ارائه ی یک ابزار دیگر به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی برای تشویق بیمارانشان به استفاده از واکسیناسیون های موجود که موثر، ایمن و قدرتمند هستند، از بسیاری از جهات مفید می باشد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/apr/flu-vaccine-linked-to-fewer-covid-19-infections.html